Inhalen
Doordat ik ziek ben geweest (verkoudheid, gevolgd door een bijholte ontsteking). Heb ik twee keer niet kunnen fitnessen.
Ik had nog twee weken de tijd, om ze in te halen. Het leek mij leuk, om eens een keer wat anders te doen dan fitnes.

Wat ga je dan doen? Yoga? Ik heb van meerdere mensen (met fibromyalgie) gelezen, dat dit niet zo goed samen gaat. Dan zie ik ineens HIIT (high intensity interval training) training. Dit lijkt me wel leuk, om eens te proberen. Na mijn training, geef ik mij op voor één les.

Opwarmen
Op de dag van de les, sta ik te wachten in de les ruimte. Ik krijg te horen. Dat het verstandig is, om even goed op te warmen.
Ik besluit om te gaan fietsen. Sinds ik dit weer kan doen. Is het mijn favoriete bezigheid, tijdens mijn training.

Rustig aan
Goed opgewarmd, begin ik aan de HIIT training. Het is een kleine groep. Persoonlijk vind ik dit wel gezellig. Van te voren, krijg ik van de trainer te horen. Dat ik het rustig aan moet doen. Ik mag ook maar twee van de drie ronden mee doen. I.v.m. mijn geschiedenis, een half jaar niet getraind. En drie maanden geleden geopereerd.

Beginners fout
In het begin kan ik lekker meekomen. Behalve de buikspier oefeningen, die zijn nogal zwaar voor mij. Zou dit komen door de kijkoperatie? Misschien, bij een nieuwe schema even aangeven. Dat ik mijn buikspieren ook aan wil sterken.

En ja, dan maak je een fout. Die de meeste mensen, denk ik, maken. Ik ga direct te hard van stapel. De tweede ronde haal ik maar halverwege. Wanneer mijn lichaam aangeeft. Dat die genoeg heeft gehad.

Op aanraden van de trainer. Toch maar even door blijven bewegen, i.p.v. stil te blijven zitten. Ik besluit om maar weer te gaan fietsen. Want, ja, dat is zo heerlijk om te doen.

Knallen
Als afsluiting, doen we nog een ronde op de apparaten. We mogen kiezen uit fietsen, crosstrainer of hardlopen. Ik zit wel goed op de fiets. Ik kan zeggen, ik heb het wattage nog nooit zo hoog gehad. Stiekem kan ik het niet hebben, dat de dame naast mij. Haar wattage hoger heeft als mij. Toch probeer ik dat naast mij te leggen.

Na dertig seconden zo snel mogelijk fietsen op zo’n hoog mogelijke wattage. Rusten we tien seconden op een lage wattage. Dit doen we drie keer. Ik kan je zeggen. Na de laatste keer, zit ik te trillen op de fiets. Ik ben nog nooit zo dood gegaan, tijdens het sporten. Ik ben zelfs een beetje misselijk.

Cooling down
Na alle inspanning, is het tijd voor de cooling down. Oh, wat voelt dit heerlijk zeg. Ik verneem vooral mijn been spieren. Met name mijn linker been. Volgens onze trainer, kunnen we last krijgen van onze rug.

De oefeningen die we hebben gedaan, zijn bedoeld voor onze rug. En de zijkant van onze borstkast. Nou, ik kan je vertellen ’s avonds had ik last van mijn rug. De dagen erna spierpijn in mijn boven benen en boven armen.

Herhaling
Is HIIT training voor herhaling vatbaar? Mijn hoofd vindt het geweldig om te doen. Om mijzelf tot het uiterste te pushen. Mijn lichaam heeft er veel moeite mee. Vooral met het herstel, van de training. Mijn lichaam, heet sowieso, al moeite met het herstel van sporten.

Na het sporten ben ik vaak moe. Dit neem ik op de koop toe. Omdat ik mij de dagen erna veel beter voel. Met de HIIT training, blijft de moeite wat langer hangen. Net als de spierpijn. Toch zou ik het nog een keer willen proberen. Kijken hoe mijn lichaam er dan op reageert. Ik wil toch proberen, om mijn conditie te verbeteren. Zodat mijn lichaam dingen makkelijker kan verwerken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: